Bedrijfscultuur beschrijven

Hoe beschrijft u de cultuur in een organisatie? Hoe kunt u uw organisatiecultuur veranderen?

Om te bepalen hoe we cultuur in organisaties kunnen veranderen, moeten we eerst duidelijk maken wat we onder het begrip verstaan. Een veel gehanteerde definitie is die van Geert Hofstede: ‘de collectieve mentale programmering die de leden van de ene organisatie onderscheidt van die van een andere.’ Het is de gemeenschappelijke verzameling van normen, waarden en gedragsuitingen die gedeeld worden door de leden van uw organisatie

Model van Harrison
Uw organisatiecultuur kunt u beschrijven met verschillende modellen. Het model van Harrison onderscheidt vier types: de machtsgerichte cultuur, de rollencultuur, de taakcultuur en de persoonscultuur:

grafiek-03

U kunt hier een test doen om te bepalen welk van deze culturen momenteel op uw organisatie van toepassing is. Ook kunt u aangeven wat u wilt veranderen, om te ontdekken welke andere cultuur wellicht beter bij uw bedrijf zou passen.

Drie belangrijke factoren
Als u hebt vastgesteld wat de kenmerken van uw huidige bedrijfscultuur zijn en wat de kenmerken zijn van de cultuur waar u naartoe wilt, hebt u een begin- en eindpunt. Op de reis tussen die twee punten moet u met een aantal factoren rekening houden:

1. Uw sector
Er is geen eenduidig antwoord op de vraag wat de beste organisatiecultuur is. Een advocatenkantoor moet iets anders uitstralen dan een bedrijf dat computergames produceert. Het veld waarin u actief bent, is van invloed op welke cultuur het meest geschikt is.

2. Uw personeel
Cultuur wordt gemaakt door mensen. Houd daar rekening mee bij het aannemen van nieuw personeel en het promoveren van uw huidige krachten. Een hiërarchische omgeving vraagt om andere persoonlijkheden dan een creatieve. Uw personeelsbeleid is een krachtige uiting van uw bedrijfscultuur.

3. U zelf
Organisatiecultuur en management zijn nauw met elkaar verbonden. Anders gezegd: u moet zelf het juiste voorbeeld geven. Als uw personeel ziet hoe u de doelcultuur belichaamt, zal het volgen. Als u daarentegen A zegt maar B doet, zien uw mensen de urgentie niet.

Communicatie
Om iets fundamenteels als uw bedrijfscultuur te veranderen, is communicatie van vitaal belang. Een boodschap hebben is één ding. Die boodschap efficiënt kenbaar maken is een tweede. Wij weten hoe een bedrijf zijn kernwaarden krachtig uitdraagt aan de eigen mensen. U hoeft uw reis naar een nieuwe cultuur niet alleen te ondernemen. Wij helpen u graag.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s