Intrinsieke en extrinsieke motivatie: voorbeelden

Of u nu met de gewone productie bezig bent of aan de vooravond staat van een groot veranderproces: voor elke ondernemer is het van groot belang dat het personeel gemotiveerd is. Intrinsieke en extrinsieke motivatie spelen daarin een grote rol. Wat is het en hoe werkt het?

Intrinsieke & extrinsieke motivatie
Het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie wordt vaak duidelijk gemaakt aan de hand van het spel en de knikkers. Even kort door de bocht: bij intrinsieke motivatie gaat het om het spel en bij extrinsieke motivatie om de knikkers. Oftewel: intrinsiek gemotiveerde werknemers werken hard omdat ze plezier beleven aan en eer vinden in het zo goed mogelijk doen van hun werk. Bij extrinsiek gemotiveerden komt het echter van buiten: zij kijken uit naar een promotie, een loonsverhoging of misschien gewoon een schouderklopje. Beide methodes kunnen onzekere medewerkers houvast bieden en zo van een bedrijf een ‘High Performance Organization (HPO) maken:

grafiek-05

Overlap tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie
Het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie is in de praktijk niet altijd even helder. Soms overlappen ze elkaar gedeeltelijk. Een promotie is een beloning van buitenaf en dus extrinsiek, maar de ambitie om hogerop te komen kan weer intrinsiek zijn. Een schouderklopje is niet veel knikkers waard, maar het is toch vaak fijn als het van een ander komt in plaats van jezelf. Extrinsieke factoren zijn trouwens niet per definitie positief. Dreigen met ontslag of – nog extremer – gebalde vuisten zijn ook extrinsieke motivatie-voorbeelden.

Belang van werkmotivatie
Los van welke vorm het neemt, als ondernemer hecht u aan een goede werkmotivatie. Voorbeeld: bedrijven en organisaties met gemotiveerd personeel doen het op alle vlakken aantoonbaar beter dan hun concurrenten die met een lage moraal kampen. Dit geldt des te sterker wanneer uw organisatie een groot veranderingsproces doormaakt. Juist wanneer de vertrouwde zekerheden moeten plaatsmaken voor iets dat nieuw en onbekend is, telt de zin om er eens even lekker hard tegenaan te gaan.

Motivatie door communicatie
Het klinkt misschien alsof u als leider alleen extrinsieke motivatie kunt beïnvloeden. U kunt immers bonussen uitdelen, loonsverhogingen en promoties toekennen, en toppresteerders publiekelijk eren. Wat er in het hoofd van uw mensen omgaat, lijkt ongrijpbaarder. Dat is echter niet helemaal waar. De beste manier om de intrinsieke motivatie van uw mensen te stimuleren ligt in het vergroten van hun betrokkenheid. En dat doet u met communicatie.

Interne communicatietrajecten
Open communicatie brengt uw organisatie tot leven en verandert een losse groep collega’s in een familie. Medewerkers die het gevoel hebben dat ze als mens worden gezien, in plaats van als taakomschrijving, voelen zelf een drijfveer om hun doelen te halen en voorbij te streven. Zij nemen graag uw kernwaarden over en helpen uw organisatie naar een hoger niveau. RedactiePartners heeft ruime ervaring met interne communicatietrajecten voor klanten als ING en HEMA en kan u daarbij helpen.

Plaats een reactie